Concertverslag: Whispering Sons

Geplaatst op 14 oktober 2016 om 18:12 door Johan in Concertverslag

whispering-sons

En de muziek, hij donderde voort

Voorbije donderdag mocht het publiek in Het Bos in Antwerpen genieten van een show van de Limburger post-punkers Whispering Sons, met in het voorprogramma Rumours. Van Whispering Sons weet ik dat ze dit jaar Humo’s Rockrally wonnen; over Rumours weet ik nagenoeg niks. Ondanks dat ze wat podiumervaring misten kwamen ze muzikaal erg goed voor de dag. Ik stel wel voor dat ze hun lichtman ontslagen, want wegens geen enkel licht op de frontvrouw denk ik niet dat iemand erin geslaagd is een goeie foto te nemen van het concert.

De mensen die zich aan de aangekondigde tijden op het Facebook event hielden waren eraan voor de moeite; pas rond 22u was het tijd voor de donkere tonen van Whispering Sons. Voor een concert moet je een hele avond uittrekken, zo blijkt. Heel erg vind ik dat niet want Het Bos heeft een prima eigen biertje; en de muziek van Whispering Sons leent zich eigenlijk wel eerder tot de nacht.

dsc02864

Toen ik Whispering Sons enkele weken geleden voor het eerst beluisterde hoorde ik in de muziek vooral echo’s van Joy Division. Zangeres Fenne Kuppens zingt met een bijzonder rauwe stem dreigende lyrics die gaan over eerder donkere thema’s – zoals het einde van het leven. Ik vind weinig lyrics online maar pik er even wat zinnetjes zoals “I find the exit to my life” “This is how the party ends” en “Will they ever die?”.

dsc02870

De band steekt zelf niet weg dat ze hun inspiratie in de jaren tachtig halen, maar claimen toch een unieke toets. Whispering Sons spelen hun donkere gitaartonen en synths zoals een klein orkest. Eerst vraag je je af waarom het eigenlijk nodig is dat er 4 muzikanten op het podium staan; elke speler van de band lijkt wel erg eenvoudige muzikale lijnen te spelen maar samen vormt het een onwaarschijnlijke melodie. Elk nummer is een donderstorm die opbouwt, je in een klinkende hypnotiserende melodie brengt, maar ook nooit echt zwaar uitbarst.

dsc02879

Whispering Sons heeft momenteel enkel nog een EP uit, dus net als bij Tsar B viel het concert wat kort uit. Ik heb gehoord dat ze heel actief aan een volledig album aan het werken zijn. Ik zou zeggen: laat maar komen die handel!

Voor een introductie tot de muziek kan ik mijn favoriete nummer Wall aanraden:

Dinsdag kwam ook er nog een nieuwe single uit van de Limburgse post-punkers. Beluister “Performance” op Soundcloud: